Author: Ahmad
•2:32 AM
Diantara sistemik dan sistematik.
Biasanya yang kita dengar ialah sistematik tidak pula sistemik..
Apa itu sistemik dan apa pula itu sistematik yang sering kita dengari??
Ini cuma maksud yang tersirat darinya dan bukan maksud tetap pada perkataan tersebut.

Sistematik
Selalunya kita mendengari " belajar perlu sistematik ". Sistematik yang dimaksudkan dalam kategori belajar itu ialah mementingkan apa yang paling penting. Bermaksud, kita belajar dan mengutamakan subjek yang paling susah dan rumit. Subjek-subjek yang mudah tidak perlu diluangkan masa yang banyak kerana banyak lagi masa yang perlu diluangkan pada subjek-subjek yang susah dan rumit. Apa yang kita dapat di situ melalui maksudnya ialah mementingkan sesuatu melebihi yang lain. Inilah yang dimaksudkan dengan sistematik.

Sistemik

Sistemik pula bermaksud menyeluruh yang merangkumi semua. Terma ini sesuai untuk Islam itu sendiri. Kerana, di dalam Islam, semua perkara penting. Akidah, akhlak, sirah, fiqh, adab, sunnah, al-Quran dan sebagainya. Kita tidak boleh menyatakan hanya sesuatu perkara itu sahaja penting kerana setiap perkara akan saling melengkapi. Ini juga boleh diandaikan dalam sebuah sekolah yang mempunyai banyak kelab dan badan seperti Badan Rohani, Pengawas, Kelab, Persatuan, Pengakap dan sebagainya. Andai sahaja kita mementingkan Badan Rohani sahaja dan meninggalkan yang lain, maka pembentukan seseorang pelajar itu tidak seimbang kerana dirinya hanya mementingkan rohani dan ilmu sahaja(mungkin) dan dari segi disiplin yang mana seharusnya diisi oleh Pengawas atau Pengakap amat lemah. Di situ kita nampak kepelbagaian badan di dalam sekolah untuk membentuk pelajar yang mampu mencakupi seluruh kemahiran. Banyak lagi yang boleh anda ibaratkan.

Islam

Islam ialah sistemik yang mana sistemnya menyeluruh. Kita tidak perlu untuk berhujah mana satu yang paling penting sehingga melupakan praktikalnya dalam diri. Islam zaman kini semakin berkembang di pelusuk dunia. Pelbagai bidang dan kerjaya yang diterajui oleh orang Islam sendiri. Bidang farmasi, perubatan, kejuruteraan, agama, pergigian, pengkomputeran, fizik, kimia dan sebagainya. Semua itu saling melengkapi. Tidak perlu untuk mementingkan mana satu yang paling utama kerana setiap orang Islam ada peranan tersendiri mengikut apa yang dipilihnya.

Ini bukan makna tetap perkataan tersebut. Sekadar perbincangan melalui maksud yang tersirat.
Anda sendiri menilainya samada sistematik atau sistemik.
Kadang-kadang sesuatu nilai itu berubah mengikut waqi'(keadaan).
Fiqh Waqi'.
Author: Ahmad
•5:51 AM

Salam alaik. Kif hal?

Kali ini penulis mahu kita sama2 untuk merenung diri kembali. Setakat ini. Penulis sendiri menghadapi ini. Penulis dapat merasakan bahawa setiap manusia mempunyai daya deria hatinya yang agak kuat lebih-lebih lagi mereka yang senantiasa merenung diri. Apakah ia?

Ia adalah lintasan hati. Lintasan hati yang penulis maksudkan adalah lintasan hati yang baik dan membawa kepada kebaikan. Usah pedulikan lintasan jahat. 'Memenatkan'.

Kadang2, sedang kita bersendirian, lintas di hati " Eh, dah lama tak baca al-Quran ni .."

*************
Terkadang, sedang kita berbuat dosa dan maksiat, hati berbicara " Aku tgh buat dosa ni.. takpe lah, bukan selalu buat ni... lepas ni taubatlah.."

*************
Tatkala bosan berhadapan dengan komputer melayani facebook/myspace/game, cuit hati
" Hmm.. dah lama jugak tak jumpa kawan2 nih. Bosan pulak duduk rumah.. Rasa macam nak keluar.."

*************

Segala macam lintasan hati yang akan timbul lagi-lagi apabila kita sedang berbuat dosa/maksiat. Ada manusia dengan tegas prinsipnya, dia buat apa yang terlintas di hatinya(kebaikan).
Ada juga manusia, malas melayani lintasan hatinya yang hanya membuat kacau tatkala membuat dosa.
Ada juga yang terkadang mengikut dan terkadang mengendahkannya.
Anda rasa semua ini?

Seorang ulama' pernah mengatakan,

" Lihatlah apa yang bercampur dalam hatimu. "

Sebenarnya, bagi mereka yang terlintas di hatinya untuk bertaubat tatkala sedang melayani nafsunya(buat dosa/maksiat), itu sebenarnya adalah rahmat Allah dan juga boleh disebut sebagai jentikan hidayah. Kadang2 diri kita tidak menyedari itu dan terus dengan apa yang dilakukan. Allah Maha Penyayang kan? Sedang kita buat maksiat/dosa, Allah masih lagi memberi kita 'jentikan hidayah' untuk kembali ke jalan-Nya. Cuma terletak pada diri kita sendiri samada mahu menerima atau tidak.

Hati-hati, jangan mudah menolak mentah jentikan hidayah itu. Fikir baik2. Panjangkan fikiran. Kita sedang buat apa sebenarnya??

Apabila kita selalu mengendahkan lintasan hati(jentikan hidayah) itu, takut2, hati kita sudah tiada sensitif pada perkara dosa dan maksiat. Saat itu, lintasan hati ini tidak mampu menembusi iman kita dan tak mampu menyentak atau menjentik hati kita yang keras ini.

Aduh, parahnya hati ni!
Mahu menjaganya payah, tapi kesannya amat besar...
Jangan selalu mengendahkan lintasan hati(jentikan hidayah) ini kerana itu adalah tanda Allah masih sayang pada kita..

Bagi mereka yang tiada berbuat apa-apa(lapang dan kosong-tiada agenda), lintasan hati ini terkadang mengisi benakmu untuk berbuat sesuatu. Maka, pesan penulis, buatlah(ikut kata hati yang suruh buat baik). Kerana apabila ia diendahkan, timbullah tentera syaitan mengacau dalam hatinya. Hinggakan hatinya kini haru-biru dek peperangan dalam hatinya.. Dia pun keliru nak memihak yang mana~


Anda setuju??
Peduli lintasan itu!



Related Posts with Thumbnails