Author: Ahmad
•11:22 AM

Assalamualaikum w.r.t.

Eid Sa'id.
Salam Eidul Fitr Al-Mubarak.

Maaf Batin Zahir.


Sedar-sedar, hari raya sudahpun muncul. Walaupun Ramadhan yang dilalui kurang 'perform' tetapi tidak boleh tidak mesti sambut Aidil Fitri juga. Samada bergembira di pagi raya ataupun bersedih. Kadang-kadang, muncul pelbagai ragam di hari raya ni. Pelik melihat rancangan di televisyen yang menunjukkan kemeriahan Aidilfitri. Disambut meriah sekali sambil aurat terbuka, pergaulan bebas, persentuhan buka mahram dan sebagainya. Terdetik di hati, layakkah mereka ini menyambut hari raya ni? Bagaimana Tuhan di sudut hati mereka ketika itu..

Aidilfitri sebenarnya betul-betul dirasai oleh mereka yang merdeka dari nafsu dan syahwat dan juga berjaya menundukkan nafsu dalam masa sebulan. Inilah kemeriahan sebenar bagi orang-orang yang beriman. Terkadang terasa pula diri ini tidak layak menyambut Aidil Fitr lantaran diri ini yang belum merdeka sepenuhnya..

Mudah-mudahan terbit paling kurang pun satu perubahan dalam diri selepas Ramadhan. Perubahan yang baik. Itulah hasil madrasah Ramadhan. Setiap madrasah ada visi dan misinya. Ramadhan juga begitu. Bukan sia-sia.
Terlihat juga post di Facebook,

Teman², mcm mana ramadhan tahun ni? Quran dah berapa kali habis? Pahala dah terkumpul banyak? Dosa terhapus semuanya? Hati sudah bersih dari Jahiliyyah?
"Celaka dan rugilah sesiapa yang berlalu padanya Ramadhan, tapi tidak diampunkan dosanya" (Hadis)

Moga-moga ada penerusan Ramadhan bagi diri kita sendiri. Bukan orang lain.
Related Posts with Thumbnails