Author: Ahmad
•12:04 AM

Setiap tahun berlalunya peristiwa Isra' dan Mikraj. Adakah dengan berlalunya tahun demi tahun, pengetahuan dan tatbiq(pengamalan) kita terhadap Isra' Mikraj sama sahaja? 

Berikut beberapa hikmah yang boleh diambil dari peristiwa agung ini:

1) Isra' Mikraj menyaksikan pemilihan keteguhan iman para sahabat sebelum memasuki dakwah era baru, mempersiapkan generasi hijrah mendatang. Ada sahabat yang percaya seperti Abu Bakar dan ada juga yang sebalikya.

2) Solatnya para nabi di belakang Rasulullah SAW menunjukkan kepimpinan baginda dalam risalah Islam bermakna Islam menghapus syariat para nabi umat terdahulu.

3) Memahami kepentingan Masjid Al-Aqsa dan mengikat hati kaum muslimin dan tanggung jawab mereka terhadapnya.

4) Kepentingan solat & keutamaan kedudukannya. Perintah secara langsung dari sisi Allah SWT menunjukkan kemuliaan perintah solat ini.

5) Rasulullah SAW mengingatkan tentang penyakit-penyakit sosial dalam masyarakat, beliau ditunjukkan hukuman siksa bagi pembuat dosa semasa perjalanan Isra' Mikraj baginda. Peringatan buat kita bahawa banyak tersebarnya penyakit masyarakat yang harus kita hindari dan ubah!

Take five!


kredit: iTarbiyyah
This entry was posted on 12:04 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails