Author: Ahmad
•11:54 PM
Salam alaik. Kif hal?
Bagaimana iman anda hari ini? Sama-sama kita semak kembali iman kita kerana iman di hari ini tidak sama dengan iman semalam. Iman esok tidak akan sama dengan hari ini. Mungkinkah iman kita hari mendatang lebih baik dari hari yang berlalu? Sama-sama FIKIR.

Dunia kini telah hebah dengan isu Gaza yang belum dan takkan habis sehingga hari kiamat. Dengan cengkaman Israel yang amat kejam manakan mereka sanggup melepaskan 'bumi' yang dijanjikan kepada mereka. Namun di suatu sudut tenggara asia, muncul semangat persaudaraan Islam yang ingin membebaskan Palestin dari jajahan laknatullah al-Yahud. Itulah Malaysia yang kita sayangi ini. Walaupun negara-negara arab yang sinonim dengan Islamnya, tidak terkalahkan oleh semangat Islam juga dari sudut tenggara asia ini. Mungkinkah revolusi Palestin dari Malaysia ini mengalahkan negara-negara arab di timur tengah sana? Ataukah mereka ada agenda tersendiri yang tidak kita sedari membantu umat Islam tertindas di Palestin sana. Ikhwan Muslimin juga menyeru seluruh dunia berhubung isu terkini di Palestin. Penulis sendiri bersyukur kerana hidup di tanah air ini. Kerana sentimental Melayu Islam yg luarbiasa di sini.

Pelbagai usaha dari sini untuk bersama-sama menyertakan keislaman kita bersama saudara-saudara di Palestin sana. Baru-baru ini kapal Rachel Corrie, Mavi Marmara dan lain-lain bersama rombongan Turki dan LL4G dengan kerjasama Haluan, Viva Palestina, Aqsa Sharif, MAPIM , PACE dan lain-lain telah melakukan pelayaran ke pantai Gaza. Akhirnya disekat oleh Israel di tengah lautan dan dibawa ke pelabuhan Ashdood. Dengan dana hampir 2 juta mereka mahu sampaikan bantuan ke Gaza tetapi dirampas oleh laknatullah israel. Bagi penulis, misi ini telahpun berjaya walaupun barang-barang bantuan tidak kesampaian tetapi dengan usaha ini, mereka berjaya mencelikkan mata dunia bahawa israel adalah negara yang kejam dengan melanggar hak-hak kemanusiaan membunuh beberapa orang Turki dalam rombongan keamanan tersebut. Mereka semua yang di dalam kapal tersebut bukanlah tentera malahan hanya orang awam yang menuntut bela keamanan tetapi dibunuh dan dicederai oleh komando israel yang kejam tidak mengenal erti kemanusiaa. Bagi mereka, sesiapa yang menceroboh, mesti dihalang walaupun dengan cara bunuh. Itulah kekejaman israel yang dilihat oleh seluruh mata dunia. Bukan senang mahu melakukan pelayaran dengan risiko yang tinggi berhadapan kuasa dunia kini. Aman Palestin juga telah menghantar konvoi bantuan dana sebanyak USD 100,000.00 melalui pintu masuk Rafah yang baru dibuka. Semoga segala usaha yang dilakukan diberkati dan diterima oleh Allah. Ada juga demonstrasi di kedutaan Turki dan Amerika. Semoga semuanya diganjari.Penulis baru sahaja melihat video ahli rombongan Turki yang cedera yang berada di hospital. Walaupun dibedah sana-sini dan terbaring di atas katil merasakan kesakitan tetapi masih lagi tersenyum apabila ditemu ramah wartawan. Penulis kagum dengan mereka. Mereka merasakan telah ada sesuatu usaha dari mereka untuk saudara mereka di Gaza. Inilah juga alasan yang akan dikemukakan mereka di hadapan Allah kelak. Palestinkini juga ada posting di Facebook berbunyi " janganlah tenggelam dalam 'keseronokan' mendengar cerita sukarelawan gaza sebaliknya carilah alasan untuk anda berpindah ke medan bertindak dari medan tahu. "

Lalu, dimanakah kita?
Adakah dengan hanya melihat berita sudah melepaskan diri kita di hadapan Allah terhadap tanggungjawab sebagai seorang muslim?

Usaha kita adalah usaha yang memberi hasil. Andai kita hanya menangisi, menderma, berdemostrasi semangat untuk berperang di bumi Palestin itu semua tidak cukup untuk memberi hasil. Bahkan orang Palestin sendiri menyatakan kita tidak perlu datang ke Palestin untuk berjihad tetapi memberikan sokongan moral untuk mereka. Usaha kita adalah usaha tarbawi. Iaitu dengan membina diri kita sendiri dengan menguatkan amal fardi, menambahkan kefahaman dakwah, isu semasa, Islam dan sebagainya. Cara kita bukan hanya satu cara sahaja untuk membantu saudara kita di Palestin tetapi kita ada seribu cara untuk membantu mereka di sana. Dengan demonstrasi, derma, boikot, tarbiyah diri, tangisan air mata, konsert Palestin, menyebarkan isu semasa dan banyak lagi cara yang kita boleh buat. Kita mahu usaha yang membuahkan hasil bukan yang membuangkan masa.

|
This entry was posted on 11:54 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails